Nie przegap
Strona główna / Offtopic / Ranking stron internetowych klubów Premier League

Ranking stron internetowych klubów Premier League

Ranking stron internetowych klubow PremiershipO tym, jak ważne są dobre strony internetowe nie trzeba przekonywać chyba nikogo. Wziąłem pod lupę oficjalne witryny pierwszej dziesiątki zespołów Premier League. Czy pozycja w tabeli idzie w parze z atrakcyjną i porządną stroną internetową? Sprawdź ranking!

Do stworzenia rankingu stron internetowych angielskich klubów przymierzałem się już od dawna. Brak czasu albo inne głupstwo zawsze sprawiały, że plany spalały na panewce. Tym razem nie dałem za wygraną. Wygospodarowałem trochę czasu w niedzielne – trzeciomajowe – popołudnie i prześwietliłem, co mają nam, kibicom, do zaoferowania kluby w wirtualnej przestrzeni.

By stworzyć ranking, wymyśliłem trzy kryteria. Pierwszym z nich była strona wizualna. Baczyłem, czy klubowi informatycy wrzucają na swoje serwery dobrej jakości zdjęcia, sprawdziłem, czy czcionki nie są przypadkiem za małe i oceniłem ogólne wrażenia estetyczne.

Kolejnym składnikiem oceny klubowej witryny była czytelność. Mówiąc ściślej: przejrzystość i łatwość użytkowania. Każdy spec od tworzenia www powie Wam, że z reguły internauta na jednej stronie internetowej spędza niewiele czasu. Właśnie dlatego należy dbać o komfort czytelnika tak, by te sekundy poświęcone na skanowanie wzrokiem strony internetowej zamieniły się w minuty. W skrajnych przypadkach – nawet godziny.

Nie ma dobrej strony internetowej bez jej codziennej aktualizacji. Truizm – powiecie, ale czy rzeczywiście? Wszystkie kluby aktualizują swoje oficjalne witryny? Aktualność była kolejnym kryterium oceny.

O końcowej klasyfikacji w rankingu zadecydowała suma zdobytych punktów w poszczególnych kategoriach. Maksymalnie klub mógł otrzymać 5 punktów za każdą z nich. Zobacz, na którym miejscu uplasował się Manchester United.

1. Chelsea Londyn – www.chelseafc.com 15 punktów

Zdecydowanie najlepsza z ocenianych stron. Nowoczesny wygląd, świeżość, kapitalne zdjęcia i bardzo dobra strona główna wzorowana trochę na goal.com. Duże prostokątne zdjęcie (plus miniaturki po lewej z ciekawym żółtym obramowaniem) z opisem tekstu, porządne artykuły i częste aktualizacje sprawiły, że oficjalny serwis Chelsea Londyn dostał we wszystkich kategoriach maksymalną liczbę punktów.

chelsea.JPG

2. Manchester City – www.mcfc.co.uk 14 punktów
Arsenal Londyn – www.arsenal.com 14 punktów

Rywale zza miedzy przez moment byli na szczycie. We wszystkich kategoriach prezentowali się równie dobrze, jak Chelsea. Musiałem jednak odjąć im jeden punkt w kategorii „aktualność”. W ich składzie nadal na oficjalnej stronie figuruje Jo. Brazylijski napastnik jest oczywiście wciąż zawodnikiem City, ale gra na wypożyczeniu w Evertonie. Nie może być tak, że w dziale „players” ten sam piłkarz znajduje się w dwóch klubach równocześnie. Mogłoby tak być, gdyby administratorzy dopisali na stronie City, że piłkarz jest wypożyczony. Nie zrobili tego – stracili fotel lidera. Poza tą wpadką przyznać trzeba jednak, że klub należący do szejków ma bardzo przyjazną nawigacyjnie stronę. Informacje pojawiają się tu na bieżąco.

Ex aequo na drugim miejscu znalazł się klub z The Emirates Stadium i jego strona arsenal.com. Wszystko jest tu wykonane bardzo porządnie i estetycznie. Nie zdarzają się wpadki (a przynajmniej nie udało mi się ich wychwycić) aktualizacyjne, ale jeden punkt został odjęty w kategorii wizualnej. Na arsenal.com braknie mi jakiejś perełki albo czegoś, co wprowadzałoby tę znakomitą stronę na poziom mistrzowski. Przyznać trzeba, że analogia z postawą boiskową jest w tym przypadku jak najbardziej na miejscu. Piłkarze Wengera są dobrzy, ale raczej mistrzostwa Anglii nigdy nie zdobędą.

4. Manchester United – www.manutd.com 13 punktów

Czwarte miejsce? Tak nisko? Czerwone Diabły przecież zawsze są najlepsze! – tak wyobrażam sobie pierwsze komentarze kibiców United. Niestety, klubowa strona drużyny z Old Trafford zasługuje maksymalnie na 4. pozycję. Przyjemność poruszania się po zakamarkach manutd.com jest przecież wątpliwa. Mankamentów jest sporo, ale tym co najbardziej wkurza są krótkie teksty, albo profile zawodników pierwszego składu podzielone na podstrony, które trzeba przewijać klikając w małe cyferki w dolnym rogu strony. Rozumiem, że ruch w Internecie generuje pieniądze, że każda odsłona strony może przynieść wymierny efekt, ale bez przesady. W kategorii „łatwość użytkowania” stawiam – naciąganą – tróję.

man_utd.jpg

5. Tottenham Hotsurs – www.tottenhamhotspur.com 12 punktów
West Ham Londyn – www.whugc.com 12 punktów

Tottenham Londyn ma taką stronę internetową, jak drużynę piłkarską. Niby wszystko jest ok. Niby stadion w porządku, niby mają dobrych piłkarzy, niby… ale w każdym elemencie można coś poprawić. Wygląd jest tu poprawny, ale nie zachwyca (patrz opis witryny Arsenalu), przyjazność bez fajerwerków (w sam raz na 4 punkty) i aktualność poprawna, ale nie powalająca regularnością. We wszystkich kategoriach wystawiam 4.

West Ham United z kolei ma stronę ciekawą, z dużą dawką informacji (5 punktów), ale nie zawsze czytelną (4 punkty) i z dziwacznymi zdjęciami na stronie głównej (3 punkty). Zdjęcia oczywiście są normalne, ale problemem jest ich kształt. Nie wiem, co autor miał na myśli.

west ham_1.JPG

7. Aston Villa – www.avfc.premiumtv.co.uk 11 punktów
FC Liverpool – www.liverpoolfc.tv – 11 punktów

Toporny wygląd (3 pkt.) strony The Villans wynagradza trochę łatwość poruszania się pomiędzy artykułami (4 pkt.) i umiarkowanie dobra aktualność (4 pkt.). Plus za animacje przy profilach poszczególnych zawodników pierwszego składu. Minus za dziwaczną domenę.

Fatalnie prezentuje się również wygląd strony Liverpoolu (marne 2 punkty). Mała czcionka (czyżby strona robiona przez dzieci z dobrymi oczami?) i dużo informacji na małej przestrzeni powodują, że ręka sterująca komputerową myszką szybko kieruje kursor na krzyżyk prawnym górnym rogu ekranu. Daję 4 punkty za użyteczność i 5 za aktualność. Razem jedenaście, czyli kiepsko.

9. Everton FC – www.evertonfc.com 10 punktów

Kiepski wygląd, brzydkie tło, małe zdjęcia (3 pkt.), średnio rozpracowana nawigacja po stronie (3 pkt.) i nawet niezła aktualność (4 pkt.), ale to nie może dziwić. Zainteresowanie kibiców w Anglii wymusza na administratorach wszystkich stron bieżące aktualizacje.

10. Fulham Londyn – www.fulhamfc.com 8 punktów

What the hell? O co tu chodzi, szkaradna strona w bólach uciułała nędzne 8 punktów. Paskudny wygląd (naciągana dwója), standardowa nawigacja (3 punkty), przeciętna aktualność (oceniona też na 3 pkt.) sprawiają, że klubowa strona Fulham zamyka całą stawkę rywalizujących drużyn.

Przewiń na górę strony